Mondelēz International blijft zich inzetten voor duurzame productie en verantwoorde consumptie

Snacking Made Right 2020-rapport: Een overzicht van de acties en ambities op het gebied van milieu, samenleving en bestuur

• Meer dan 100 landbouwers in België zijn partners van Mondelēz International in het Harmony-programma dat zich inzet voor een duurzame tarweteelt
  • 100% van de cacao voor de chocolademerken Côte d'Or, Milka en Toblerone in België is afkomstig uit duurzame landbouw van het Cocoa Life-programma

Mechelen, Mondelēz International heeft voor het derde opeenvolgend jaar haar Snacking Made Right Report gepubliceerd. In het verslag wordt de balans opgemaakt van de acties en ambities van het bedrijf op vlak van milieu, maatschappij en goed bestuur. Dankzij een aanpak, die toegevoegde waarde combineert met duurzaamheidsinspanningen, blijft Mondelēz International wereldwijd vooruitgang boeken op weg naar haar ambitieuze doelstellingen voor 2025.

Evenwichtig snacken met duurzame producten

Het 2020 rapport somt de acties en doelstellingen van Mondelēz International op in het kader van het bedrijfscredo ‘Snacking Made Right’, dat de consument de juiste snack wil aanbieden, geproduceerd op een duurzame manier en als onderdeel van een evenwichtige voeding. De ultieme doelstelling is om grootschalige duurzame veranderingen te creëren die een positief langetermijneffect hebben op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur (Environment, Social and Governance, afgekort als ESG).

“Snacking Made Right maakt integraal deel uit van al wat we doen bij Mondelēz International. Het zet ons ertoe aan om voor onze medewerkers te zorgen, onze grondstoffen te beschermen en onze consumenten over de hele wereld te laten genieten van gezellige momenten samen ,” zegt Dirk Van de Put, Voorzitter en CEO van Mondelēz International. Hij vult aan: “We zijn vastbesloten om onze verbintenissen na te komen en onze doelstellingen steeds verder uit te breiden. Zo willen we blijven werken aan ons engagement voor duurzaam snacken door de impact van onze productie op het milieu te minimaliseren en tegelijkertijd te werken aan meer diversiteit, gelijkheid, inclusie en transparantie. Die inspanningen willen we versterken om de toekomst van snacken verder vorm te geven.”

Positieve vooruitgang in 2020

Dankzij de inspanningen van Mondelēz International om positieve veranderingen door te voeren, is er duidelijk vooruitgang geboekt op het gebied van duurzamere inkoopprogramma’s, verminderde uitstoot en afval. Zo overtrof het bedrijf haar doelstellingen voor 2020 qua duurzaamheid en milieu-impact in de volgende domeinen:

Duurzame grondstoffen

• Een honderdtal Belgische landbouwers zijn vaste partner van Mondelēz International in het Harmony-programma dat zich inzet voor een duurzame tarweteelt. In 2020 werd 8700 ton tarwe geproduceerd, gebruikt voor onze koekjes in onze fabriek in Herentals (Tuc, Prince, LiGA, Pims...)
  • 68% van de cacao die gebruikt wordt in de chocolademerken van de onderneming is afkomstig van het Cocoa Life duurzaamheidsprogramma (vs. 63% in 2019). De merken Côte d'Or, Milka en Toblerone worden zelfs volledig bevoorraad via het Cocoa Life programma.
  • 98% van de palmolie is afkomstig van leveranciers die deel uitmaken van het 2020 Palm Oil Action Plan van Mondelēz International. Alle palmolie is reeds 100% RSPO (Roundtable for Sustainable Palm Oil) gecertificeerd sinds 2013.
  • In 2020 werd een innovatief proefproject opgestart, in het kader van het Harmony-programma. Dankzij de toepassing van blokchain op de pakjes 400g Véritable Petit Beurre kan de herkomst van het graan worden getraceerd.
  • 100% van de melk die in Milka-producten wordt gebruikt, is afkomstig van familiebedrijven uit het Alpengebied.

Milieu-impact

• De kaasfabriek in Namen verbeterde haar energieprestaties met 20%, onder andere dankzij de installatie van een warmtekrachtkoppeling-systeem voor de stoomproductie.
  • Een wereldwijde vermindering van meer dan 20% CO2-uitstoot afkomstig van productie. Onder andere de fabriek te Namen behaalde een gelijkaardig besparingspercentage van 20% minder CO2-uitstoot, ruim boven de doelstelling van 15%.
  • Een wereldwijde vermindering van meer dan 30% afval afkomstig van productie, ruim boven de doelstelling van 20%. De Belgische fabrieken in Herentals en Namen dragen allebei bij tot deze prestatie door een efficiëntere productie, maar ook door concrete initiatieven in de fabriek om grondstoffen zoveel mogelijk te recupereren aan de verschillende productielijnen.
  • Een wereldwijde vermindering van meer dan 30% prioritair watergebruik, ruim boven de doelstelling van 10%.

Innovatie in verpakkingen

• 94% van de verpakkingen is ontworpen om gerecycleerd te kunnen worden.
  • 65.000 ton aan verpakkingen werd reeds weggewerkt.
  • De recycleerbaarheid van productverpakkingen werd verbeterd. Zo zullen bijvoorbeeld vanaf 2022 zowel de Philadelphia-vlootjes als dekseltjes bestaan uit gerecycleerd plastic.*

Verantwoorde consumptie

• Mondelēz International verbetert continu haar recepten, zo is voortaan 85% van de producten vrij van kleurstoffen en bevat 90% geen conserveringsmiddelen.
  • Het assortiment biologische producten blijft verder uitbreiden. Zo omvat het Côté d’Or-gamma ondertussen 8 bio-producten in 2021 ten opzichte van drie in 2017. Er werd ook binnen het LU gamma een bio-referentie gelanceerd.
  • 16% van de inkomsten uit snacks is afkomstig van snacks met portiecontrole.

Ondersteuning van gemeenschappen

• Het platform “Sustainable Futures” werd opgezet om de positieve impact voor mens en planeet op lange termijn te versterken via innovatieve sociale investeringen en partnerschappen.
  • Wereldwijd werd meer dan 30 miljoen dollar gedoneerd aan hulpverlening omwille van COVID-19, inclusief een recente donatie van 2 miljoen dollar om India te helpen in de strijd tegen de pandemie.

Engagement voor diversiteit, gelijkheid en inclusie

• Vanaf 2020 zal Mondelēz International jaarlijks 1 miljard dollar investeren ter ondersteuning van bedrijven die door vrouwen en minderheden worden geleid.
  • Benoeming van de eerste Chief Diversity & Inclusion Officer.
  • Voor de allereerste keer publiceert het bedrijf dit jaar haar geconsolideerde verslagen over diversiteit en inclusie.
  • Een geëngageerde aanpak, geïntegreerd binnen de merken van de groep, met campagnes zoals #ProudParent van Oreo ter ondersteuning van de LGBTQIA+-gemeenschap.

Milieudoelstellingen 2025

Het ‘Snacking Made Right’ rapport van Mondelēz International bevestigt ook opnieuw de milieudoelstellingen van het bedrijf voor 2025, op gebied van:

Voorzetting van de lokale ontwikkeling van programma's voor verantwoorde en duurzame aankopen

• Het Cocoa Life programma verder uitrollen, zodat tegen 2025 100% van de cacao in de chocolade van de onderneming uit het programma afkomstig is.
  • De verdere uitrol van het Harmony-programma zodat tegen 2022 100% van de tarwe in de Mondelēz-koekjes in Europa uit het Harmony programma komt.

Vermindering van de milieu-impact

• Een vermindering van 10% CO2-uitstoot in het hele productieproces, met wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen.

Bevordering van verpakkingsinnovatie en bestrijding van kunststofafval

• 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2025 en consumenten informeren over correcte recyclage.
  • 25% minder gebruik van nieuwe harde plastics.
“We hebben een heldere en toegespitste benadering van duurzaamheid geformuleerd voor onszelf. Een aanpak die in lijn is met onze bedrijfsstrategie en duidelijk gericht is op uitdagingen waar wij als bedrijf een verschil kunnen maken,” zegt Christine Montenegro McGrath, Vice President en Chief of Global Impact and Sustainability bij Mondelēz International.
“Onze aanpak bestaat erin de onderliggende oorzaken aan te pakken, onze vooruitgang te meten en vervolgens te investeren in oplossingen op maat. Tegelijkertijd zijn we flexibel en blijven we openstaan voor nieuwe ideeën zodat we blijvende en betekenisvolle veranderingen op grote schaal kunnen blijven realiseren.”

Meer informatie en een overzicht van de geboekte vooruitgang zijn te raadplegen in het Snacking Made Right rapport (zie ook bijlage).

*Mondelēz Europe heeft de lancering van Philadelphia vlootjes en deksels van gerecycleerd plastic, die was voorzien voor 2022, tot nader order uitgesteld. Dit is een gevolg van onvoorziene wereldwijde verstoringen in de toeleveringsketen die de levering van voedingsgeschikt gerecycleerd plastic in Europa bemoeilijken. Toch blijft Mondelēz Europe vastberaden werken aan de bedrijfsstrategie voor verpakkingen. Het doel blijft om gerecycleerd plastic te gebruiken voor de Philadelphia-verpakkingen in Europa.

Annick Verdegem

Communication & Public Affairs Manager, Mondelez International

2020 - Snacking Made Right Report

PDF - 28 Mb

Persberichten in je mailbox

Over Mondelēz International

Mondelēz International, Inc. (Nasdaq: MDLZ) stimuleert mensen om op de juiste manier te snacken in meer dan 150 landen over de hele wereld. Met een netto-omzet van ongeveer $36 miljard in 2023, leidt MDLZ de toekomst van snoepen met iconische wereldmerken en lokale merken zoals Oreo, Ritz, LU, Clif Bar en Tate’s Bake Shop koekjes en gebakken snacks, evenals Cadbury Dairy Milk, Milka en Toblerone chocolade. Mondelēz International is een trots lid van de Standard & Poor’s 500, Nasdaq 100 en Dow Jones Sustainability Index.

Mondelēz International heeft sterke roots in België en laat de consument genieten van iconische merken: Côte d’Or, LU, Prince, TUC, Milka en Philadelphia. België is trouwens de bakermat van iconische merken zoals TUC, Prince, Côte d’Or, Pims, Bastogne, LEO….

In België is Mondelēz International leider in de categorie chocolade, koekjes en cream cheese. Mondelēz International stelt in België ongeveer 1900 mensen te werk en heeft, naast het hoofdkantoor in Mechelen, 2 productiefaciliteiten: een koekjes- en chocoladesite in Herentals (LU & Milka) en 1 fabriek voor smeltkaas in Namen. De koekjesfabriek in Herentals is één van de grootste koekjesfabrieken in Europa met een jaarlijkse productie van 70.000 ton koekjes.

Bezoek www.mondelezinternational.com of volg het bedrijf op X via https://www.twitter.com/MDLZ.

www.mondelezinternational.be