Mondelēz International toont verdere vooruitgang op vlak van haar Snacking Made Right ESG doelstellingen

Ook de productie in België draagt bij aan het realiseren van de ambitieuze doelen op het gebied van milieu, samenleving en goed bestuur

• Mondelēz International boekt vooruitgang in het verbeteren van de levensomstandigheden van gemeenschappen door het versnellen van belangrijke inkoopprogramma's, het verminderen van het gebruik van nieuwe plastics in verpakkingen en het verminderen van de impact op het klimaat bij de eigen activiteiten.
  • Eind 2021 was 75 procent van het cacaovolume voor onze chocolademerken wereldwijd ingekocht via het Cocoa Life duurzaamheidsprogramma. In België is reeds 100 procent van het cacaovolume voor chocolademerken, zoals Milka en Côte d‘Or, afkomstig van het Cocoa Life-programma.
  • 91 procent van de tarwe voor onze koekjesmerken in Europa wordt duurzaam geproduceerd volgens het Harmony charter voor duurzame tarwe. In België zijn meer dan 100 landbouwers partners van Mondelēz International en produceren ze duurzame tarwe voor de koekjesfabriek in Herentals (o.a. voor de merken LU Prince, Pims en TUC)
  • De CO2-uitstoot werd met 21 procent verminderd, onder meer door de klimaatimpact van onze eigen activiteiten te verminderen.
  • Het gebruik van nieuwe kunststoffen in verpakkingen werd teruggedrongen. 95 procent van de verpakking is recyclebaar. Zo verving de kaasfabriek in Namen alle verpakkingen op de productielijnen van Dairylea & Philly cheese snacks door recycleerbare verpakkingen. Het is bovendien een proefproject voor toekomstige duurzame verpakkingsprojecten.

Mechelen, - Mondelēz International publiceert haar Snacking Made Right Report voor het jaar 2021 en toont opnieuw wereldwijde vooruitgang ten opzichte van de ESG-doelstellingen (milieu, maatschappij en goed bestuur) voor de korte en lange termijn. In haar ambitie om een duurzaam snackbedrijf te zijn, blijft Mondelēz International focussen op die gebieden waar het de grootste positieve impact kan helpen hebben: het helpen opbouwen van een bloeiende en zelfredzame cacaosector, het verminderen van verpakkingsafval en het verkleinen van de ecologische voetafdruk.

Net als de voorbije jaren maakt het rapport de balans op van de inspanningen op vlak van milieu, maatschappij en goed bestuur (Environment, Social and Governance, afgekort als ESG). Door consumenten de juiste snack op het juiste moment aan te bieden, die ook nog eens duurzaam geproduceerd werd en onderdeel is van een evenwichtige voeding, wil het bedrijf een positieve langetermijnverandering teweegbrengen.

"Duurzaamheid maakt al lang deel uit van onze groeistrategie aangezien we toegevoegde waarde blijven creëren, ons bedrijf veerkrachtiger maken en onze ambitie aanscherpen om een duurzamer snackingbedrijf op te bouwen," aldus Dirk Van de Put, voorzitter en CEO van Mondelēz International. "Ik ben trots op de sterke vooruitgang die ons bedrijf heeft geboekt ten opzichte van onze ambitieuze ESG-doelstellingen. Ze vormen de sleutel van het succes van ons bedrijf op lange termijn en helpen ons om enkele van de belangrijkste problemen waarmee de wereld wordt geconfronteerd aan te pakken."

Vooruitgang in 2021

Mondelēz International blijft zich inzetten om positieve veranderingen door te voeren. Een greep uit de realisaties in 2021:

Duurzame ingrediënten

• 209.954 cacaotelers maken deel uit van het Cocoa Life duurzaamheidsprogramma. Het doel voor 2022 van 200.000 geregistreerde cacaotelers werd reeds overschreden.
  • 75% van het cacaovolume voor onze chocolademerken wordt ingekocht via het Cocoa Life programma (vs. 68% in 2021)
  • 91% van het tarwevolume dat nodig is voor de Europese koekjesproductie, werd geproduceerd via het Harmony-programma, dat zich inzet voor een duurzame tarweteelt.
  • Alle palmolie is reeds 100% RSPO (Roundtable for Sustainable Palm Oil) gecertificeerd sinds 2013, met 99% traceerbaarheid tot de molens en met 87% van het bosgebied onder monitoring.

Klimaat & milieu

• Een verminderde CO2-uitstoot van 21% in Scope 1 en 2 (baseline 2018).
  • 32% van de elektriciteit gebruikt voor eigen activiteiten zijn afkomstig van hernieuwbare energie. Dit is een belangrijke bijdrage voor de vermindering van 56.000 ton CO2-uitstoot in 2021.
  • Door warmwaterleidingen in de fabriek in Herentals te isoleren, verminderde de jaarlijkse CO2-uitstoot met 134 ton en door het vervangen van TL technologie door LED wordt jaarlijkse 112 ton minder CO2 uitgestoot.

Innovatie in verpakkingen

• 95% van de verpakking is ontworpen om recyclebaar te zijn (+1 procentpunt sinds 2020).
  • De kaasfabriek in Namen heeft door een upgrade van de productielijnen alle niet recycleerbare verpakkingen vervangen door recyclebaar PET materiaal. Daarmee heeft de fabriek een enorme vooruitgang geboekt sinds 2018, toen nog 1.100 ton niet recyclebaar materiaal gebruikt in de verpakkingen van de Dairylea & Philly cheese snacks.
  • Op koers om tegen 2025 5% gerecycleerd plastic te gebruiken, tegenover 0,5% in 2021 (baseline 2020).
  • 72.100 metrische ton verpakkingsmateriaal geëlimineerd (baseline 2013)

Verantwoorde consumptie

• 18% van de verpakkingen tonen tegenwoordig de Snack Mindfully portiepictogrammen om consumenten aan te zetten tot een meer bewust eetpatroon.
  • 17% van de inkomsten is afkomstig uit van snacks met portiecontrole.

Ondersteuning van gemeenschappen

• Maar liefst 58% van de leden van het directiecomité bij Mondelēz Benelux zijn vrouwen. Ook in het Belgisch hoofdkantoor van Mondelēz in Mechelen worden 58% van de executive leadership functies ingevuld door vrouwen.
  • 61% van de Cocoa Life gemeenschappen in West-Afrika hebben een controlesysteem (Child Labor Monitoring and Remediation Systems) om kinderarbeid tegen te gaan(+33 procentpunten sinds 2020).
  • Meer dan 50 miljoen dollar aan donaties in 2021.

Doelstellingen 2025

Het ‘Snacking Made Right’ rapport van Mondelēz International bevestigt niet alleen de milieudoelstellingen van het bedrijf voor 2025. Ambitieuzere doelstellingen en investeringen om kwesties als klimaatverandering en verpakkingsafval aan te pakken tonen ook de vastberadenheid van het bedrijf om haar ESG-engagement nog verder te versterken, waaronder:

• De langetermijndoelstelling van netto nul-uitstoot van broeikasgassen tegen 2050.
  • De investering in het Circulate Capital Ocean Fund waarmee het bedrijf wil bijdragen aan het inzamelen van meer plastic afval dan het momenteel produceert in India en Zuidoost-Azië.

Meer informatie en een overzicht van de geboekte vooruitgang zijn te raadplegen in het Snacking Made Right rapport.

MDLZ 2021 Snacking Made Right Report.pdf

PDF - 20 Mb

MDLZ SMR 2021 Goals and Progress.pdf

MDLZ SMR 2021 Press Release - Snacking Made Right Report.pdf

Annick Verdegem

Communication & Public Affairs Manager, Mondelez International

Florence Baekelandt

Consultant, Whyte Corporate Affairs

Persberichten in je mailbox

Over Mondelēz International

Mondelēz International, Inc. (Nasdaq: MDLZ) stimuleert mensen om op de juiste manier te snacken in meer dan 150 landen over de hele wereld. Met een netto-omzet van ongeveer $36 miljard in 2023, leidt MDLZ de toekomst van snoepen met iconische wereldmerken en lokale merken zoals Oreo, Ritz, LU, Clif Bar en Tate’s Bake Shop koekjes en gebakken snacks, evenals Cadbury Dairy Milk, Milka en Toblerone chocolade. Mondelēz International is een trots lid van de Standard & Poor’s 500, Nasdaq 100 en Dow Jones Sustainability Index.

Mondelēz International heeft sterke roots in België en laat de consument genieten van iconische merken: Côte d’Or, LU, Prince, TUC, Milka en Philadelphia. België is trouwens de bakermat van iconische merken zoals TUC, Prince, Côte d’Or, Pims, Bastogne, LEO….

In België is Mondelēz International leider in de categorie chocolade, koekjes en cream cheese. Mondelēz International stelt in België ongeveer 1900 mensen te werk en heeft, naast het hoofdkantoor in Mechelen, 2 productiefaciliteiten: een koekjes- en chocoladesite in Herentals (LU & Milka) en 1 fabriek voor smeltkaas in Namen. De koekjesfabriek in Herentals is één van de grootste koekjesfabrieken in Europa met een jaarlijkse productie van 70.000 ton koekjes.

Bezoek www.mondelezinternational.com of volg het bedrijf op X via https://www.twitter.com/MDLZ.

www.mondelezinternational.be